صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۴۳۸۱۲

اعلام سیاست‌های جدید چین برای سال ۲۰۲۳: اقتصاد رقیق و زبان‌ شفیق

«شی جین-پینگ» دوم ژانویه ۲۰۲۳ در سخنرانی تحویل سال نو میلادی گفت: «اقتصاد چین از انعطاف‌پذیری قوی، پتانسیل فوق‌العاده و نشاط فراوان برخوردار بوده و عوامل بنیادی حفظ رشد بلندمدت آن قوی باقی مانده‌اند».
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به نقل از  گفتار اقتصادی رفتار سخت‌گیرانه دولت چین در قبال شرکت‌ها امروز تبدیل به رفتاری انگیزشی شده است. «شی جین-پینگ» دوم ژانویه ۲۰۲۳ در سخنرانی تحویل سال نو میلادی گفت: «اقتصاد چین از انعطاف‌پذیری قوی، پتانسیل فوق‌العاده و نشاط فراوان برخوردار بوده و عوامل بنیادی حفظ رشد بلندمدت آن قوی باقی مانده‌اند». طبق نشانه‌های موجود مقامات چینی در هفته‌های اخیر، از زبان اقتصادی دوستانه‌تری استفاده می‌کنند که در سال‌های اخیر جای خالی آن به شدت حس می‌شد. چین با همان شور و حرارتی که زمانی از ضرورت جنگ همه جانبه علیه کووید دفاع می‌کرد، کمپینی به راه انداخته که کسب و کار‌های مختلف را متقاعد کند تا رشد اقتصادی را در اولویت قرار دهند.

* 
ابتکارات سیاستی معروف آقای «شی» ظرف سنوات گذشته در حال تغییراند. پس از اینکه حدود یک هفته پیش در هفتم ژانویه ۲۰۲۳ خبر آمد که «جک ما»، معلم سابق زبان انگلیسی و معروف‌ترین سرمایه‌دار حوزه فناوری چین در حال حاضر، مجبور شده تا از کنترل خود بر شرکت فناوری مالی «آنت گروپ» که دارایی بسیار ارزشمندی بود چشم پوشیده و سهام خود را کاهش دهد، اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که فرصتی پیدا شده تا فناوری‌های بزرگ بالاخره از ذیل نظارت شدید دولت خارج شوند. به همان اندازه که یک ماه پیش چین به طور ناگهانی مسیر خود را در مسیر استراتژی «کووید صفر» را تغییر داد، این مورد اخیر نیز نشانه‌ای دال بر وضعیت شکننده اقتصاد این کشور است. رشد اقتصادی چین کندترین نرخ خود در دهه‌های اخیر را تجربه نموده و سال‌ها سیاست‌های سفت و سخت کووید صفر نتیجه‌ای جز بازار دارایی بحران‌زده، مشاغل امیدوارکننده کمیاب برای جوانان، اعتماد متزلزل مصرف‌کنندگان و خزانه‌های ضعیف دولت‌های محلی نداشته است.
 
* در سال‌های اخیر، چین اصلاحات اساسی بازار محور فضای کسب و کار را به نفع یک اقتصاد سرشار از کنترل‌های دولتی، که در آن منافع تجاری در درجه دوم اهداف حزب کمونیست چین قرار داشت، کنار گذاشته بود. مدیریت چین با همه‌گیری و نفوذ ایدئولوژیک فزاینده بر سیاست‌های اقتصادی، بسیاری از تجار را به این پرسش واداشته بود که آیا این کشور مکانی قابل اعتماد برای فعالیت باقی می‌ماند یا خیر. شرکت‌هایی مانند «اپل» با فوریت بیشتری به دنبال تنوع بخشیدن به خط تولید خود و انتقال به خارج از چین رفتند.  
 
* بانک مرکزی چین هفته گذشته اعلام کرد که نظارت بر شرکت‌های فناوری را کاهش می‌دهد. چین از طریق مجموعه‌ای از اقدامات که از ماه گذشته آغاز شده است، به تدریج محدودیت‌های استقراض سنگین توسط بساز و بفروش‌های ملک را لغو و برنامه‌هایی برای ادامه کار آنان مطرح ساخت. «لیو کان»، وزیر دارایی چین، به رسانه‌های دولتی گفته است که این کشور قصد دارد در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های زیادی را برای حمایت از بهبود اقتصادی که شامل ترکیبی از مخارج محرک، یارانه‌ها و کاهش مالیات می‌شود صورت دهد. هنوز مشخص نیست که آیا این تغییرات کافی خواهد بود یا خیر.
 
* در حال حاضر کمبود اعتماد وجود دارد و این کمبود به زودی از بین نخواهد رفت. «دانکن کلارک»، رئیس یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری مستقر در پکن، می‌گوید کسب‌وکار‌ها اکنون برای فعالیت در چین ریسک بیشتری نسبت به گذشته تقبل می‌کنند. «شیانگ سونگزو»، اقتصاددان چینی و یکی از مقامات سابق بانک مرکزی چین، نیز عنوان کرده که فکر نمی‌کند اساسا تغییر عمده‌ای در رویکرد رهبران چین به تجارت ایجاد شده باشد، اما زبان آن‌ها به دلیل مشکلات نرم شده است. در اقتصاد کنونی، چین به شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری بیشتر، استخدام بیشتر و پرداخت مالیات بیشتر نیاز دارد. در نتیجه، لحن مقامات دولتی برای «اطمینان بخشیدن و آرام کردن آنها» تغییر کرده است.

آقای «شیانگ» ادامه می‌دهد:، اما تنش همچنان پابرجاست؛ چراکه چین می‌خواهد کنترل شرکت‌های خصوصی را حفظ کند و نظارت را صرفا به بازار‌ها یا قوانین موجود نمی‌سپارد. از حدود سال ۲۰۲۰، چین نظارت بر فعالیت‌های تجاری و جمع‌آوری داده‌های بزرگترین شرکت‌های فناوری خود را تشدید کرد. مانند سرویس سواری «دی‌دی گلوبال» و «آنت گروپ» که شرکت خواهر فناوری مالی غول تجارت الکترونیک جهان «علی بابا» است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات